Subject: FW: Teabenõue
From: <[email-masked]>
To: 'Mari-Anne Härma' <[email-masked]>, "'TA Info'" <[email-masked]>
Date: Wed, 16 Apr 2025 11:15:41 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Mari-Anne!

Millal võime oodata vastuseid oma teabenõudele 7. aprillist 2025
(Word-fail manuses)?

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest>
https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Monday, April 7, 2025 8:29 PM
To: 'Mari-Anne Härma' <[email-masked]>; 'TA Info'
<[email-masked]>
Subject: RE: Teabenõue

Tere, Mari-Anne!

Tänan vastamast. Käisin uuesti läbi MTÜ Looduse ja Inimeste Eest 25.
märtsil 2025 Terviseametile saadetud küsimused (22 tk).

Nende hulgas on mitmed küsimused jäänud vastamata.

Word-fail manuses. Algsed 22 küsimust esitatud punases kirjas.
Kommentaarid ja lisaküsimused esitatud mustas kirjas. Palume kõikidele
küsimustele vastata ühekaupa ja konkreetselt, mitte üldjutustavas vormis.

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Sent: Friday, April 4, 2025 4:16 PM
To: [email-masked]
Subject: Vs: Teabenõue

Tere Kert,

Osadele teie küsimustele andsin juba vastused eelmises kirjas, seetõttu ei
puuduta ma neid siin uuesti, et hoida kokku aega ja vältida kordusi.

Kuna tegemist oli eratellimusega, teostas Terviseameti labor täpselt need
mõõtmised, mis tellimuses ette nähtud. Tuulikute töö peatamine ega
vibratsioonimõõtmised ei kuulunud selle töö hulka. Mõõtmispunktid valiti
selliselt, et need arvestaksid nii laekunud kaebustega kui ka kohaliku
tuuleprofiiliga. Referentspunktid määrati eesmärgiga võimaldada müraallika
võimalikult lähedast ja mitmekülgset hindamist. Kõik mõõteseadmed
registreerisid andmeid ajatempliga. Kuigi seadmetel ei ole GPS-võimekust,
on mõõtmiste ajad ja asukohad fikseeritud mõõtmisprotokollides.

Tuulikute pöörlemiskiirus ja energiatootlikkus sõltuvad kohalikest
tuuletingimustest, näiteks tuule kiirusest ja suunast erinevatel kõrgustel
ning tuule murdumisest maastiku tõttu. Need tegurid võivad selgitada
erinevusi mõõtmispunktide tulemuste vahel. Meie andmetel olid tuulikute
võimalikud seisakud lühiajalised (kuni 6 tundi) ning toimusid ajal, mil
vastavas piirkonnas (ehk konkreetse tuulikugrupi juures) mõõtmisi ei
toimunud. Samuti võib mõõtmistes esineda ajutisi pause, kui seadmeid
paigutatakse ümber või kontrollitakse – see on kooskõlas kehtivate
standarditega. Oluline on, et mõõtmiste käigus koguneks piisavalt andmeid,
mille alusel saab teha usaldusväärseid järeldusi.

On tavaline ja ootuspärane, et välitingimustes on helitase (sh ka
infraheli) kõrgem kui siseruumides. Sellepärast paljudes riikides
siseruumide heli eraldi ei mõõdetagi, kui on kinnitatud, et välismüra jääb
normide piiresse. Infraheli tasemete hindamiseks kasutati 1/3-oktaavribade
meetodit vastavalt standardile ISO 1996-2:2017.

Infraheli mõõtmise akrediteering on väga haruldane, sest tegemist on
nišiteenusega, millele turgu napib. Akrediteeringu omamine on küll
kvaliteeditunnus, kuid mitte kohustuslik. Enamik laboreid sellesse
investeeringut ei tee, kuna nõudlus on väga piiratud. Samas ei tähenda
akrediteeringu puudumine, et laboril puuduks vastav pädevus või vajalikud
seadmed – enamikus riikides on ekspertiis olemas ka ilma akrediteeringuta.

Kamali tee 19 puhul mõõdetud müratase öisel ajal (40,5 dB) on seotud
kohaliku müraallikaga – paisutatud jõega –, mitte tuulegeneraatoritega.
Seda kinnitab spektrianalüüs, mille tulemused näitasid selgelt teistsugust
sagedusjaotust võrreldes tuulikute vahetus läheduses asuvate
mõõtmispunktidega.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 25. märts 2025 14:15
Adressaat: TA Info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Koopia: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ;
[email-masked] <mailto:[email-masked]> ; Mari-Anne
Härma <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Teabenõue

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Teabenõude korras palume vastuseid manuses lisatud dokumendis esitatud
küsimustele.

Lugupidamisega

kert lapimaa

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

+372 53 0004 53

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_camp
aign=sig-email&utm_content=emailclient>

Viirusevaba
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_camp
aign=sig-email&utm_content=emailclient> www.avast.com